To, że wielki front inwestycyjny w Łodzi nie skończył się, nie jest żadną tajemnicą. Chociaż za nami są paraliżujące m.in. centrum przebudowy placu Wolności czy ulic Legionów, Ogrodowej i Północnej. To lista planowanych inwestycji dla transportu publicznego w kolejnych latach wcale nie jest taka krótka.
W inwestycyjnej kolejce czekają przebudowy tras tramwajowych na ulicach: Warszawskiej, Aleksandrowskiej (wraz z węzłem przy dworcu Łódź Żabieniec), Srebrzyńskiej,
Zielonej (z nowym węzłem przy al. Włókniarzy), Legionów, Konstantynowskiej, Rzgowskiej (dwa odcinki), Telefonicznej, Żeromskiego i Politechniki, Broniewskiego czy w Nowym Centrum Łodzi (ciąg Wierzbowa – Grohmana).
Aktualnie w realizacji mamy
ciąg Śmigłego-Rydza – Niższa (odcinek: Dąbrowskiego – Śląska) oraz
krańcówkę w parku Staromiejskim, realizowaną w ramach przebudowy ul. Franciszkańskiej (odcinek: Północna – Bojowników Getta Warszawskiego). Ta pierwsza inwestycja zakończy się w styczniu 2026 roku, ta druga w całości w marcu 2028 roku.
Tramwaje w Łodzi. Są środki na Zieloną, Legionów i Warszawską I chociaż dziś już wiemy, że
z powyższej listy wypadły inwestycje na Konstantynowskiej, Żeromskiego i Politechniki oraz niewymieniony węzeł przy przystanku kolejowym Łódź Koziny i nowy odcinek tramwaju do ICZMP. Nadal pewne dofinansowanie mają zaledwie trzy ulice, a wkrótce wejdziemy w końcówkę drugiego kwartału bieżącego roku.
Pod koniec lutego tego roku wniosek miasta na dofinansowanie
trasy tramwajowej w ulicy Warszawskiej otrzymał dofinansowanie w wysokości 87 mln złotych. Z kolei pod koniec kwietnia zarząd województwa łódzkiego podjął uchwałę, która umożliwiała miastu złożyć
wniosek o dofinansowanie przebudowy ulic Zielonej i Legionów. W tym przypadku maksymalne dofinansowanie wynosiło 118 mln.
Skoro tutaj finansowanie jest praktycznie zagwarantowane, to pytanie, kiedy będzie mógł zostać wyłoniony wykonawca? Zarząd Inwestycji Miejskich od ponad jeszcze tego nie zrobił.
– Przetarg na ulicę Warszawską planujemy ogłosić na początku trzeciego kwartału – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. – Natomiast przetarg na Zieloną i Legionów ogłosimy niezwłocznie po zakończeniu ustaleń prowadzonych z grantodawcą.
Na Broniewskiego i Rzgowską są wykonawcy, ale... W przypadku budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Broniewskiego (odcinek: Niższa – Rzgowska) oraz ul. Rzgowskiej (odcinek: posesja nr 40 – Wysockiego) sytuacja jest zupełnie odwrotna. Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg i na początku października 2024 roku otworzył oferty. Z ośmiu, połowa mieściła się w budżecie określonym na 190,3 mln zł. Ale do tej pory nie wybrano najlepszej oferty.
Tomasz Andrzejewski zaznacza, że w tym przypadku wspomniane ulice miały już uzgodnione i przygotowane dokumentacje, co pozwoliło na wcześniejsze ogłoszenie przetargu. – Wybór wykonawcy na Broniewskiego i Rzgowską będziemy mogli przedstawić po podpisaniu dofinansowania. Myślimy, że nastąpi to na początku wakacji – dodaje przedstawiciel miasta.
Pozostałe inwestycje transportowe w Łodzi czekają Jak łatwo się zorientować są takie projekty, które mają dość niejasny status. Chodzi tutaj o inwestycje na ulicach: Aleksandrowskiej, Rzgowskiej (odcinek: Broniewskiego – Kurczaki), Srebrzyńskiej, Telefonicznej czy w Nowym Centrum Łodzi. Tutaj miasto cały czas czeka na formalną ocenę wniosków lub na możliwość złożenia wniosku. Ten ostatni tryb dotyczy ul. Srebrzyńskiej.
Nie wiadomo jednak, ile będzie trzeba jeszcze czekać na wyniki. Do tematu będziemy na pewno wracać.